Zo breng jij je bloeddruk naar beneden

Een hoge bloeddruk kan verschillende oorzaken hebben en simpelweg een bloeddruk verlagend medicijn op recept van de huisarts is enkel symptoombestrijding. Wat veel beter voor jezelf zou zijn, is de oorzaak aanpakken. Een verhoogde bloeddruk komt meestal voort uit stress, roken, teveel alcoholische dranken, slechte voedingsgewoonten en een gebrek aan beweging. Maar hoe kun jij je bloeddruk verlagen op een natuurlijke manier ?

12 x je bloeddruk verlagen op een natuurlijke manier

  1. Door regelmatig je lichaam flink in beweging te zijn verbetert de gezondheid van je hart- en vaatstelsel. Je bloed wordt hierdoor beter rondgepompt, waardoor de druk op je vaten vermindert. Wees gedurende de dag lekker actief door het huishouden te doen, de hond uit te laten of een stuk te gaan fietsen;
  2. Alcohol heeft veel nadelen voor je gezondheid in het algemeen. Laat alcohol zoveel mogelijk staan en neem absoluut niet meer dan 1 glas per dag, gemiddeld genomen. Zelf drink ik soms weken of maanden helemaal niet, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Wil je gezonder leven, maar ook af en toe genieten van een alcoholische versnapering? Kies dan eens voor een rode wijn, zoals de mensen in de Blue Zones;
  3. Neem minder stimuleren middelen, zoals koffie. Voor de meeste voedingsmiddelen en dranken geldt: nuttig het met mate. Een kopje koffie aan het einde van de ochtend zou niet zoveel kwaad kunnen, maar maak er geen gewoonte van. Op die manier voorkom je de pieken in je bloeddruk;
  4. Eet minder zout. Zout verhoogt de druk op de vaten, doordat het vocht aan zich bindt. Vers koken en kant-en-klaar-maaltijden vermijden is een goed begin. Gebruik vooral verse kruiden, want dat zijn heerlijke, natuurlijke smaakmakers!;
  5. Zorg ervoor dat je de hoeveelheid stress in je leven vermindert. Je bloeddruk verlagen op een natuurlijke manier begint bij het verlagen van druk in deze jachtige maatschappij. Waar vroeger ons systeem af en toe in een overlevingsmodus verkeerde is dat nu dagelijks het geval. En je kunt je vast voorstellen dat niet een goede ontwikkeling is;
  6. Stop met roken!
  7. Mediteer en doe ademhalingstechnieken. Bij een diepe uitademing daalt de hartslag en de bloeddruk, want je hele systeem kalmeert. Zoek een rustige plek op, neem een ontspannen houding aan en kalmeer je ademhaling. Adem rustig in en uit en kom lekker tot jezelf. Mediteren heeft trouwens nog vele andere voordelen!;
  8. Eet veel groenten. Groente bevat calcium en een verminderde hoeveelheid calcium in je lichaam staat in verband met een hoge bloeddruk. Dagelijks meerdere porties groente eten zorgt voor vele positieve korte- en langetermijneffecten voor je lichaam;
  9. Stop met het eten, en drinken, van geraffineerde suikers. Chronische aandoeningen, zoals diabetes, overgewicht en een hoge bloeddruk worden veroorzaakt door het eten van suikers. Een voedingspatroon met veel natuurlijke voedingsmiddelen en weinig koolhydraten zorgt voor een lagere bloeddruk;
  10. Verminder overgewicht. Depressief, hart- en vaatziekten, diabetes, noem maar op: vele aandoeningen gaan samen met overgewicht. Enkele kilo’s eraf zorgt al voor een lagere bloeddruk: Let’s do it!

1 reactie op “Zo breng jij je bloeddruk naar beneden”

  1. Pingback: Verlaag je bloeddruk met kaliumrijke voeding ⋆ Groen Gezond Geluk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *