Masseer jezelf volgens deze Ayurveda-technieken – Abhyanga

Volgens de eeuwenoude Ayurveda-leer zorgt zelfmassage – ook wel abhyanga – gegarandeerd voor kwalitatieve me-time. Dagelijks een zelfmassage met olie heeft vele positieve effecten voor lichaam en geest, dus daar vertel ik je graag meer over!

Door een dagelijkse oliemassage is een persoon gezegend met schoonheid, kracht, vriendelijkheid en behoudt hij een jeugdige uitstraling. Een regelmatige massage beschermt het lichaam zelfs bij zware inspanning of lichte verwondingen’. 

– Quote uit de Charake Samhita

De voordelen van de Ayurvedische zelfmassage

Uiteraard is je laten masseren ontzettend fijn, maar daar zit wel een prijskaartje aan. Misschien ben je nog niet bekend met zelfmassage, maar ook dit kan enorm bevredigend zijn! De voordelen van de Abhyanga-zelfmassage liegen er niet om:

  • Je huid gaat stralen;
  • De weerstand verbetert;
  • Veroudering wordt afgeremd (forever young!)’
  • Energiehuishouding breng je in balans.

Stappenplan Abhyanga – zo masseer jij je zelf

  1. Trek je terug op een plek waar jij jezelf kunt horen denken en waar het aangenaam warm is;
  2. Kies de olie die past bij jouw lichaam (zie hieronder!);
  3. Wrijf wat oliedruppels in je handpalmen en masseer hiermee beide slapen en je hoofdhuid. Neem ook je wangen, kaken, voorhoofd en en oren mee. Ga niet te snel te werk; neem hier gerust een paar minuten de tijd voor!;
  4. Breng op iedere teen- en vingernagel, in beide neusgaten en in beide oren een druppel olie aan;
  5. Breng ter hoogte van iedere chakra wat olie aan. Begin bij het eerste chakra en werk zo je weg omhoog;
  6. Masseer je handpalmen. Probeer dit eens zonder je vingers te gebruiken, zodat je de druk goed verdeelt;
  7. Werk nu met voldoende olie je gewrichten af met ronddraaiende bewegingen. Tussen de gewrichten in kun je mooie lange halen maken, maar sla geen plekje over! Wrijf stevig heen en weer over je benen, armen en zelfs je nek;
  8. Buig voorover en masseer je onderrug. Hier dragen we alle spanning met ons mee, dus doe dit regelmatig. Hoe vaker je zelfmassage toepast, des te beter je erbij kunt. Neem direct je heupen en billen mee;
  9. Op de buik en in de hartstreek ga je wat voorzichtiger te werk. Oefen lichte druk uit, zodat de emoties loskomen (echt, dit kan gevoelig zijn!). Als je bij de buik bent aangekomen, maak dan draaibewegingen met de wijzers van de klok mee. Doe je dit niet, dan werk je de darmperistaltiek tegen en dat wil je zeker niet hebben;
  10. Sluit af met massage van je voetzolen. Hier zitten veel belangrijke reflexen in verborgen, dus neem hier de tijd voor. Let op dat je niet uitglijdt naderhand 😉 

Laat de olie nog even een kwartiertje inwerken en ga er rustig bij liggen als je wilt. Zo bied je ook je geest wat extra comfort. Neem vervolgens een warme douche en dan is je zelfmassage een feit. 

Welke massageolie past bij jou?

Er was van Rituals altijd een heerlijke lijn, maar volgens mij is die inmiddels niet meer leverbaar. Het is verstandig om een olie te gebruiken die aansluit bij jouw dosha. Klik op onderstaande afbeelding en je vindt massageoliën voor vata, pitta en kapha! Weet je niet welk type jij bent, maak dan eens deze test van Yoga Online.

Ayurvedische massageolie - Abhyanga - Zelfmassage
Koop hier jouw olie

UPDATE

Rituals Ayurveda Massageolie
UPDATE! De lijn van Rituals is in de winkel wél verkrijgbaar!

1 reactie op “Masseer jezelf volgens deze Ayurveda-technieken – Abhyanga”

  1. Pingback: De winter door met deze Ayurvedische tips ⋆ Groen Gezond Geluk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *