Gezondheidsvoordelen van kurkuma

Waar kurkuma vroeger veelal werd ingezet als middel om de Oosterse gerechten te kleuren, staat het tegenwoordig veelal bekend om de gunstige uitwerking op ons lichaam. Alleen in 2015 werden er meer dan duizend wetenschappelijke artikelen gepubliceerd met ‘kurkuma’ in de titel. Je raadt het al: dit specerij is hot! Om gelijk maar de deur in huis te vallen:

  • Kurkuma werkt ontstekingsremmend;
  • Curcumine – de belangrijkste werkstof uit de geelwortel – is kankerremmend;
  • Verbetert het geheugen en werkt preventief tegen Alzheimer;
  • Natuurlijke pijnstiller;
  • Werkt positief voor de stofwisseling;
  • Verhoogt de weerstand en verlaagt het cholesterol;
  • Helpt bij lever- en galaandoeningen;
  • Vertraagt diabetes;
  • Gaat de vorming van nieuwe vetcellen tegen;
  • Kan hartaandoeningen verbeteren door bloedvatverbetering;
  • Laat je huid weer stralen;
  • Verlicht depressieve klachten;
  • Helpt tegen de pijn en zwelling bij gewrichtsklachten;
  • Beschermt tegen de overmatige groei van de candidaschimmel;
  • Curcumine beschermt je lichaam minstens tegen 31 chemische stoffen;
  • Vermindert je chronische vermoeidheid.

Superfood kurkuma

Hippocrates, de Griekse arts die ook wel bekend staat als de grondlegger van de Westerse Geneeskunde, zei het al:

Let food be thy medicine and medicine be thy food

Het specerij kurkuma, ook wel geelwortel, koenier of koenjit, is zeker zo’n krachtpatser die als medicijn ingezet kan worden. De smaak valt te omschrijven als mild en bitter. Zoals hierboven omschreven wordt het ingezet tegen talloze gezondheidskwalen, maar waar komt dit knalgele poedertje eigenlijk vandaan?

Kurkuma is afkomstig van de tropische plant Curcuma longa. Deze plant is familie van de gember, eveneens een krachtig specerij. Geelwortel wordt ingezet als traditioneel keukenkruid, maar ook volop gebruikt in de Oosterse geneeskunde. De wortel van de plant is opvallend geel / oranje van kleur en herkenbaar aan de E100-code in voedingsmiddelen. De gele kleur wordt veroorzaakt door de stoffen in de turmeric: de curcuminoïden.

Opname door het lichaam

De stof die kurkuma zo populair maakt, de curcumine, is slechts voor iets meer dan 3% aanwezig in de specerij. In India verwerken ze in praktische elke maaltijd koenjit, waardoor er minder zorgen gemaakt hoeft te worden over de opname van de stof. Curcumine is gevoelig voor verhitting en licht, waardoor het moeilijk is om je lichaam te voorzien van een effectieve dosis superfood. Bewaar dit keukenkruid dan ook in het donker en laat het niet te lang meekoken in je gerechten. Voeg het, indien mogelijk, toe samen met een dosis peper. De werkzame stof van peper – piperine – kan de opname van de werkzame stoffen in de kurkuma verbeteren.

De aanwezigheid van water in het maag-darmkanaal verslechtert eveneens de opname van deze krachtpatser. Om regelmatig een gezonde dosis kurkuma binnen te krijgen worden voedingssupplementen aangeraden. Een relatief nieuwe methode is het verpakken van de curcumine in kleine bolletjes, de zogenaamde micellen. Met de inname van 1 capsule met 40 mg curcumine in deze vernieuwde vorm, komt overeen met 7400 mg curcumine in zuivere vorm.

Gouden melk

Vroeger gebruikten we Haarlemmerolie om ziektekiemen te bestrijden, tegenwoordig zetten we hier de ‘Golden Milk’ voor in. Het is een recept afkomstig uit de Ayurvedische wereld, waarbij kurkuma het belangrijkste ingrediënt is. Drink iedere dag een kopje van deze gouden melk – ‘s ochtends op de nuchtere maag of ‘s avonds voor het slapen gaan – en geniet van de zuiverende werking.

Ingrediënten: 1 theelepel kurkuma + 1/4 kopje water + 1 kopje amandel- of kokosmelk + 1 eetlepel amandel- of kokosolie + 1 tot 2 theelepels honing + een snufje kaneel

Kook de kurkuma, water en melk samen ongeveer 10 tot 15 minuten op een laag vuurtje. Doe het vuur uit en roer de olie er doorheen. Voeg de honing als laatste toe, wanneer de melk al wat is afgekoeld. Voeg naar wens een snufje kaneel en /of peper toe. Drink op en geniet!

1 reactie op “Gezondheidsvoordelen van kurkuma”

  1. Pingback: De winter door met deze Ayurvedische tips ⋆ Groen Gezond Geluk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *