De winter door met deze Ayurvedische tips

In de winter moet je lichaam harder werken om warm te blijven. Het is koud, bewolkt en nat en aan de donkere dagen lijkt geen einde te komen. Het is belangrijk om je lichaam te beschermen en voor te bereiden. Ook die easy peasy wintertjes die ons land kent vereisen maatregelen.

Om onnodig werk en gokjes te voorkomen is het van belang dat je weet welk Ayurvedische type jij bent. Er zijn drie van die types, dosha’s genaamd: Vata, Kapha en Pitta. Je kunt hier een snelle test doen, zodat je weet wat je uitgangspunt is.

Met deze 9 tips de Ayurvedische winter trotseren

  1. Winter is, de naam zegt het al wat, het seizoen van de winterslaap. Het dagelijks leven speelt zich meer binnen af, want mensen trekken zich terug. Doe rustig aan, kom in het ritme en zoek de gezelligheid binnenhuis op;
  2. Drink warme dranken die je lichaam voeden. Denk aan warme melk met anijs, chai-tea of warme melk met nootmuskaat vlak voor het slapen gaan. Yum!;
  3. Masseer jezelf dagelijks en gebruik in de winter vooral warme olie. Over de technieken schreef ik eerder al een artikel, wat je hier terug kunt lezen. Masseer iets steviger dan je de rest van het jaar doet, zodat er geen stagnatie in de circulatie kan plaatsvinden;
  4. Zorg voor de juiste balans van voeden en uitdagen. Natuurlijk is dit dé tijd van het jaar om lief te zijn voor jezelf. Voed, masseer en eet warme, zwaardere maaltijden. Maar denk erom: ga er ook ruimschoots op uit. Maak iedere dag een wandeling, of fiets een stuk, want de koude lucht doet ook veel goed!;
  5. Richt je voornamelijk op warme, voedzame gerechten. Denk aan stampotten – lekker Hollands -, pasta’s, ovenschotels, gekruide vruchten en noten. Probeer rauwkost, koude gerechten en bijvoorbeeld koude melk te vermijden. Ga je koken gebruik dan geklaarde boter. Dit is een bekend fenomeen in de Ayurvedische wereld vanwege de vele gezondheidsvoordelen;
  6. Voorkom dat je afkoelt, want je lichaam heeft de warmte nodig. Dit betekent niet zo de kachel op 28 graden Celsius zetten, maar draag warme kleding, goede sokken, gebruik warm water, warme olie en ga eens naar de sauna;
  7. Voer yoga-oefeningen uit die je lichaam sterken in deze winterse periode. Denk aan ademhalingsoefeningen Prānayama (Bhastrikā en Kapālabhati zijn zeer geschikt!) en yoga-poses die zich richten op het openen van de borst en de sinussen;
  8. Kruiden die helpen de Ayurvedische winter te trotseren zijn: kaneel, anijs, nootmuskaat, kardemom, zoethout, kruidnagel, gember, etc. Kijk ook eens naar het recept voor een betoverende golden milk;
  9. Zorg ervoor dat de Vata niet in disbalans komt. Dit doe je door je tijd te besteden aan lezen, klassieke muziek en etherische aroma-olietjes. Vermijd Netflixen, intensieve reistrajecten en stress;
  10. Gebruik kruidenolie om het neusslijmvlies te ondersteunen. De olie bestaat uit helende kruiden, zoals kamfer, munt, eucalyptus en is geheel zuiver en verfrissend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *