11 voedingsmiddelen die de aanmaak van collageen stimuleren

Van alle eiwitten die ons lichaam bevat, en dat zijn er nogal wat, is maar liefst 30% collageen. Dit stofje hebben we hard nodig, omdat het ons lichaam structuur en stevigheid geeft. De voordelen van collageen heb ik al eerder beschreven, maar hier ga ik je het volgende verklappen: 11 voedingsmiddelen die de aanmaak van collageen stimuleren.

  1. Avocado. Veel mensen denken dat het groente is, maar het is toch echt een fruitsoort! Deze vrucht bevat zeer veel vitamine E en verhoogd de collageenproductie for sure;
  2. Mensen die regelmatig een bordje bonen eten hebben minder rimpels én worden ouder. Denk maar eens aan de mensen in de wereldwijde Blue Zones. Bonen bevatten hyaluronzuur en zink, waardoor de huid gehydrateerd wordt;
  3. Meer vis eten. Zelf ben ik hier niet een voorstander van gezien de grote hoeveelheid schadelijke stoffen die vis tegenwoordig bevat. Vis is natuurlijk wel het Omega-3-voedingsmiddel bij uitstek en laat Omega-3 nou net essentieel zijn voor het behoud van een stralende huid;
  4. Knoflook is in de eerste plaats natuurlijk al een geweldige smaakmaker. Daarbij zit knoflook barstensvol goede bouwmaterialen voor je lichaam, zoals liponzuur en taurine. Het helpt niet alleen preventief voor je collageenvoorraad, maar is zelfs in staat reeds beschadigde cellen te herstellen!;
  5. Kool is een ultiem voedingsmiddel om je totale systeem te versterken, maar ook voor de aanmaak van collageen is het een krachtpatser. Er zitten meerdere vitamine in het voedingsmiddel, evenals een flinke scheut antioxidanten. De vrije radicalen worden hierdoor ingeperkt, waardoor je huid zal stralen als nooit tevoren;
  6. Citrusvruchten, zoals sinaasappel, citroen en grapefruit, zijn prima voor ons huidje. Vitamine C, dat voornamelijk voorkomt in citrusvruchten, is essentieel bij de productie van collageen. Dus kom maar op met die vruchten!;
  7. Aardbeien, frambozen, paprika, tomaat, bessen: alle rode vruchten en groentesoorten leveren hun bijdrage. Ze bevatten veel antioxidanten, waardoor het collageenniveau wordt geboost en je huid ook beter beschermd is tegen de schadelijke invloed van de zon;
  8. Water, water, water. Hadden we water al genoemd? Water hydrateert de huid, waardoor deze soepel en zacht wordt. Drink wel minimaal acht glazen per dag, zodat je optimaal kunt genieten van de voordelen;
  9. Biologische soja stimuleert eveneens de aanmaak van collageen. Het plantaardig hormoon genisteïne blokkeert het verouderingsproces en zorgt ervoor dat er juist meer collageen wordt aangemaakt;
  10. Een booster voor het level collageen in je body: wortels. Deze groente bevat veel vitamine A wat de elasticiteit van de huid verbetert;
  11. Tenslotte wil ik de olijfolie onder je aandacht brengen. De vettige substantie maakt je huid soepel en zacht. Het bevat een flinke dosis vitamine E en antioxidanten. Koop wel de 100% extra vergine olijfolie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *